Programowanie zdalne OptimaGSM

Zaczęty przez Rafal R., Wrzesień 15, 2016, 23:16:14

Poprzedni wątek - Następny wątek

Rafal R.

Postanowiłem wypróbować opcję połączenia do centrali (OptimaGSM v.2.3) via GPRS (celem rekonfiguracji). Jako, że dokumentacja w tym temacie uboga, opierałem się na filmiku dot. programowania zdalnego OptimyGSM. Przy próbie połączenia otrzymuję komunikat "Wyślij do centrali sms o treści: XXXX connect" a zaraz potem "Odpowiedź serwera: DEVICE_NOT_FOUND". Komunikat sugeruje ew. problem z modemem, ale ten (Huawei E3131) wydaje się działać poprawnie gdyż z dedykowanej aplikacji spokojnie mogę korzystać z wysyłania / odbierania sms oraz internetu. Dla próby podłączyłem drugi modem (a dokładnie telefon wykrywany jako modem) po USB...i problem ten sam. OptimaGSMManager w wersji 1.9, system operacyjny Windows 10. Program uruchamiany z prawami administratora, porty COM oczywiście wybierane poprawne. Czy ktoś z szanownych forumowiczów jest w stanie zasugerować jakieś rozwiązanie?

RobertH

Troche danych na temat programowania poprzez TCP/IP via GPRS centrali:

Tryb RopamBridge  (komputer serwisowy z aktywnym połączeniem z  internetem np. internet mobilny ):
Aby można było nawiązać zdalne połączenie wymagane jest:
1. ustawienie poprawnego APN w centrali dla danego operatora karty SIM (aktywny GPRS na karcie SIM)
2. zaznaczona opcja w centrali "możliwy zdalny dostęp poprzez TCP/IP (modem GSM lub WIFI)" (zakładka Komunikacja)
3. zgodny klucza szyfrowania TCP/IP (zakładka Komunikacja)
4. zgodne ID płyty
5. wszystkie strefy muszą być rozbrojone
6. wysłać do centrali sms o treści ​​ '[kod_serwis] connect' lub '[kod_głowny] connect' lub uruchomić  w menu paneli opcja"Programowanie zdalne'.
Po zakończeniu połączenia następuje automatyczny restart centrali z nowymi ustawieniami około 30s

Tryb lokalnego serwera  (komputer serwisowy: stały publiczny adres IP i przekierowany port ustawiony w OptimaGSM Manager:
Wymagania takie same jak dla trybu RopamBridge oprócz tego, komputer musi dysponować publicznym adresem IP.
Domyślny adres portu TCP/IP na którym nasłuchuje serwer jest 8081.
Aby nawiązać połączenie z centralą w tym trybie należy kliknąć ikonkę Połączenie zdalne a następnie wysłać do centrali
sms: [kod_serwis] connect xxx.xxx.xxx.xxx gdzie xxx.xxx.xxx.xxx oznacza adres IP komputera
Jeżeli chcemy użyć innego portu niż domyślny,to należy wysłać sms o treści connect xxx.xxx.xxx.xxx:yyyy gdzie yyyy - oznacza numer portu

Po odebraniu smsa connect centrala rozpoczyna proces łączenia poprzez sieć GPRS, jeżeli wystąpi błąd to centrala odeśle
sms o treści: "Blad polaczenia z serwerem"

Włączenie/wyłączenie pozwolenia na połączenie zdalne .
Sms o treści: [kod_glowny] downloading 1/0.

Najpierw 'Połączenie zdalne' w programie OptimaGSM Manager następnie SMS '[kod_serwis] connect' lub '[kod_głowny] connect' lub uruchomić  w menu paneli opcja"Programowanie zdalne'.
OptimaGSM Manager ma 20 zapytań o aktywne połączenie z centralą o danym ID.
Komunikat 'DEVICE_NOT_FOUND' oznacza że program ma połączenie z serwerem RopamBridge ale nie ma tam centrali o danym ID.

Rafal R.

Dziękuję za odpowiedź; dzięki niech zrozumiałem jak działa ropambridge ;)
Tryb ropambridge udało mi się uruchomić bez problemu (w sumie to mi wystarcza); na trybie lokalnego serwera niestety poległem.
Komputer serwisowy z ustawionym zewnętrznym IP, sms wysłany do centrali z IP komputera (port domyślny 8081)...informacja o poprawnym połączeniu...i restart centrali (?)..tak w kółko. Restart centrali następuję praktycznie od razu po otrzymaniu w OptimaManagerze informacji o poprawnym połączeniu (testowane na wersji 1.9 i 2.0). Wersja centrali 2.3.

luk

#3
witam,
1)aktywowałem subskrypcję RopamBridge i przy próbie logowania poprz Ropam Optima v1.3.2 wywala komunikat "urządzenie chwilowo niedostępne! Spróbuj ponownie." i tak cały czas ; poziom sieci2/3 ... o co chodzi??
2) w oczekiwaniu na aktywację(?) w/w usługi (już drugi dzień) zrobiłem rzecz następującą:
  -  komputer serwisowy w sieci lokalnej;
  - w OptimaGSMManger wybieram TCI/IP GPRS serwer lokalny;
  -  na routerze przekierowanie portu 8081 na adres lokalny komputera;
  - SMS xxxx connect IP inernetowy routera
W efekcie otrzymuję w Managerze komunikat że połączenie zostało zaakceptowane ale centrala się resetuje....  why???

kombinowałem też poprzez VPN (serwer ruter w/w)  z komuterem(client) z netem mobilnym przekierowując port na IP komputera podłączonego poprzez VPN w trybie TAP z tym samy efektem z tym że w logu cetrali zdążyło pojawić się "programowanie zdalne" przed "software reset"...

3) cytat z wypowidzi Roberta powyżej: "Najpierw 'Połączenie zdalne' w programie OptimaGSM Manager następnie SMS '[kod_serwis] connect' lub '[kod_głowny] connect' lub uruchomić  w menu paneli opcja"Programowanie zdalne'."
   - nie widzę u siebie takiej opcji "programowanie zdalne"  - czy to stara wersja programu?
4) kiedy należy uruchamiać tryb serwisowy zworką?
http://forum.ropam.com.pl/index.php?topic=496.msg2121#msg2121 - rozumiem że w tym przypadku  wifi w AP-IP działało w trybie AP?

mariusz_70

#4
"w menu paneli opcja"Programowanie zdalne'. - nie widzę u siebie takiej opcji "programowanie zdalne"  - czy to stara wersja programu?"

nie w programie a w panelu dotykowym na ścianie

"kiedy należy uruchamiać tryb serwisowy zworką?"

kiedy w systemie nie mamy zainstalowanego ściennego panelu dotykowego

cytat z instrukcji:

- uruchom tryb serwisowy centrali w czasie prób połączenia (20), jeśeli system nie ma
zaprogramowanego panelu dotykowego to tryb serwisowy można uruchomić poprzez założenie
zworki na złaczu X3
(trzecia pionowa para od krawędzi PCB), po programowaniu zworkę nale¿y usunać !

luk

#5
paneli - panelu no tak :)

czy zatem istnieje możliwość programowania centrali rzeczywiście zdalnie tj. nie będąc fizycznie w zasięgu centrali?

glider33

Cytat: lukczy zatem istnieje możliwość programowania centrali rzeczywiście zdalnie tj. nie będąc fizycznie w zasięgu centrali?
Oczywiście, że jest taka możliwość:

1. Poprzez TCP/IP GPRS Ropam Bridge (wymagany dostęp do GPRS)
2. Poprzez TCP/IP GPRS serwer lokalny (wymagany dostęp do GPRS, zewnętrzny adres IP oraz otwarty port domyślnie 8081)
3. Lokalnie poprzez TCP/IP Moduł AP-IP

We wszystkich przypadkach centrala musi mieć rozbrojone wszystkie strefy.

mariusz_70

Cytat: luk w Listopad 19, 2017, 18:55:45
paneli - panelu no tak :)

czy zatem istnieje możliwość programowania centrali rzeczywiście zdalnie tj. nie będąc fizycznie w zasięgu centrali?

Tak - @glider33 podał 3 przykłady kiedy to możemy zrealizować ale pamiętaj że i tak przy centrali musi być osoba trzecia która na zdalne programowanie nam zezwoli czyli uruchomi tryb serwisowy na panelu dotykowym lub w centrali za pomocą zworki

Cytat:

4.3 Konfiguracja systemu: TCP/IP moduł AP-IP.
Jeśli w systemie jest zainstalowany moduł AP-IP i jest połączony siecią ethernet lub Wifi to jest
możliwe programowanie centrali za pomocą TCP/IP.
Do programowania wymagane jest:
- dostep do sieci z systemem AP-IP i otwarty port 8882,
- możliwosc uruchomienie trybu serwisowego w centrali,
- centrala nie może być w trybie uzbrojenia (czuwania),
- znajomość: ID centrali, klucza TCP/IP, hasło komunikacji z PC (lub plik z konfiguracja centrali),

RobertH

Cytat: RobertH w Wrzesień 16, 2016, 10:21:35
Trochę danych na temat programowania poprzez TCP/IP via GPRS centrali:

Tryb RopamBridge  (komputer serwisowy z aktywnym połączeniem z  internetem np. internet mobilny ):
Aby można było nawiązać zdalne połączenie wymagane jest:
1. ustawienie poprawnego APN w centrali dla danego operatora karty SIM (aktywny GPRS na karcie SIM)
2. zaznaczona opcja w centrali "możliwy zdalny dostęp poprzez TCP/IP (modem GSM lub WIFI)" (zakładka Komunikacja)
3. zgodny klucza szyfrowania TCP/IP (zakładka Komunikacja)
4. zgodne ID płyty
5. wszystkie strefy muszą być rozbrojone
6. wysłać do centrali sms o treści ​​ '[kod_serwis] connect' lub '[kod_głowny] connect' lub uruchomić  w menu paneli opcja"Programowanie zdalne'.
Po zakończeniu połączenia następuje automatyczny restart centrali z nowymi ustawieniami około 30s

Po odebraniu smsa connect centrala rozpoczyna proces łączenia poprzez sieć GPRS, jeżeli wystąpi błąd to centrala odeśle
sms o treści: "Blad polaczenia z serwerem"

Włączenie/wyłączenie pozwolenia na połączenie zdalne .
Sms o treści: [kod_glowny] downloading 1/0.

Najpierw 'Połączenie zdalne' w programie OptimaGSM Manager następnie SMS '[kod_serwis] connect' lub '[kod_głowny] connect' lub uruchomić  w menu paneli opcja"Programowanie zdalne'.
OptimaGSM Manager ma 20 zapytań o aktywne połączenie z centralą o danym ID.
Komunikat 'DEVICE_NOT_FOUND' oznacza że program ma połączenie z serwerem RopamBridge ale nie ma tam centrali o danym ID.

Programowanie przez GPRS nie wymaga trybu serwisowego i jest dedykowane do zdalnego programowania (z komputera z dowolnym internetem).

Programowanie przez AP-IP wymaga trybu serwisowego i jest dedykowane do programowania w LAN lub WLAN tj. lokalne na obiekcie.,


glider33

Cytat: mariusz_70
Tak - @glider33 podał 3 przykłady kiedy to możemy zrealizować ale pamiętaj że i tak przy centrali musi być osoba trzecia która na zdalne programowanie nam zezwoli czyli uruchomi tryb serwisowy na panelu dotykowym lub w centrali
Dla punktu 1 i 2 nie jest wymagana żadna "osoba trzecia"... Wystarczy wysłać do centrali sms o treści "123B connect", gdzie 123B jest domyślnym kodem serwisowym.

luk

#10
No dobrze to inaczej: komu z Was udało się połączyć zdalnie przez TCI/IP GPRS RopamBridge?
U mnie nic sie nie dzieje i jak pisałem wcześniej nie łaczy tez aplikacja mobilna mimo aktywacji uslugi (błąd połączenia z serwerem).
Moze to jednak problem z uslugą?

Wracam tez do pkt2 z mojego pierwszego posta (pisał też o tym Rafał) dlaczego centrala sie resetuje po akceptacji połaczeni przy probie łaczenia za pomoca serwera lokalnego w róznych konfiguracjach:)


luk

#12
ok na filmie się udało połączyć

a mi nie chce , podobnie jak przez aplikacje mobilną....
nie działa ropambridge

APN skonfigurowane wg. operatora
Spróbuje jak bedę na miejscu zweryfikować kartę SIM...może tu jest problem (karta njumobile)

PS. RobercieH czekam jeszcze na weryfikacje problemu z wyjściami opisanym w  innym wątku:)

RobertH

#13
Aplikacja RopamOptima + RopamBridge  łączy się przez internet na telefonie a AP-IP przez internet podłączony do  AP-IP (nie przez GPRS !).
A OptimaGSM Manager + RopamBridge łączy się przez internet podłączony do PC i GPRS z karty w OptimaGSM.

Nadal nie wiadomo co Panu nie działa bo nie ma opisu kroków, efektów itd.

To nie problem wyjść tylko ich użycia tj.
O1 i O2 służy do podłączenia sygnalizatorów, pod inne zastosowania zalecane przekaźniki,
a co pomysłu podłączenia pod O3-O8 pasków LED - odsyłam do parametrów elektrycznych.
Funkcje : 'brak AC' lub 'LogicProcessor' wykluczają sterowania od innych sygnałów bo sa nadpisywane przez stan AC lub funkcje logiczne.

luk

#14
jak to o co chodzi? nie rozumiem czego Pan nie rozumie? NIE DZIAŁA!
a wpis:
"Aplikacja RopamOptima + RopamBridge  łączy się przez internet na telefonie a AP-IP przez internet podłączony do  AP-IP (nie przez GPRS !).
A OptimaGSM Manager + RopamBridge łączy się przez internet podłączony do PC i GPRS z karty w OptimaGSM."
naprawdę zbędny.....


1)zarówno łączenie przez RopamBridge w aplikacji RopamOptima w telefonie
2)łączenie przez RopamBridge w aplikacji OptimaGSMManager w komputerze nie działają..

kroki z aplikacja RopamOptima:
centrala rozbrojona
a)apka zainstalowana z GooglePlay
b)uruchomiona
c)dodałem obiekt
d)uzupełniłem dane hasło TCI/IP , nr telefonu, nr.urządzenia; wewnetrzny adres IP też (skutiem czego w sieci lokalnej się łączy)
e)wykupiłem subskrypcję
f) podniecony klikam ZALOGUJ ...... i dupa "urzadzenie chwilowo niedostępne"
sprawdzam "kluczyk" - subskrypcja aktywna

kroki z Opt.Manager
komputer z netem mobilnym; centrala rozbrojona
a)uruchamiam aplikacje
b)wgrywam plik configuracyjny zgrany z centrali, (dozwolony zdalny dostęp)
c)klikam "antenke" w trybie TCI/IP GPRS RopamBridge
d)wysyłam SMS 123B connect .....
dostaje SMS "błąd połączenia z serwerem" a w aplikacji " connection_reffuse"
********************
karte SIM sprawdziłem w telefonie internet działa
czy ktoś może używa karty njumobile?
********************
w dalszym ciągu omija Pan kwestię z początku tego wątku tj. resetowania się centrali przy próbie łączenia TCI/IP serwer lokalny
********************
co do wyjść i załączania przez "brak AC" nie było o tym mowy w instrukcji że blokuje to inne funkcje;
a przy próbie załączenia przez SMS otrzymuje komunikat że wyjście załączone! a w rzeczywistości nie.